Bekijken 2 berichten - 1 door 2 (van 2 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #2195
    Charles Symons
    Deelnemer

    We hebben allemaal gehoord van de Fibonacci-serie die de omvang van Agile User Stories biedt, maar wie was Fibonacci? Ik had geen idee totdat ik toevallig iets over hem las in een boek van Alex Bellos.
    Leonardo Fibonacci was een Italiaan die opgroeide in wat nu de Algerijnse stad Bejaia is. Daar leerde hij het Indiase nummeringssysteem 1 - 9 en de Arabische uitvinding van het concept nul. Destijds, het Romeinse nummersysteem was nog steeds het enige systeem dat in het Westen werd gebruikt. In het Romeinse systeem, cijfers worden aangegeven met de letters I, V, X, D, C en M; er is geen symbool voor nul. Elke vorm van rekenen met dit nummeringssysteem is buitengewoon moeilijk; de Romeinen maakten geen vorderingen in wiskunde.
    Fibonacci realiseerde zich de voordelen van het Indiase/Arabische systeem en in het jaar 1202 publiceerde een boek getiteld Liber Abaci. Niet iedereen was meteen overtuigd van het nieuwe systeem. Professionele telraamoperators voelden zich bedreigd door de eenvoudigere rekenkunde. Het boek verscheen tijdens de periode van de kruistochten tegen de islam, dus de geestelijken waren verdacht van iets van Arabische afkomst. Pas in de vijftiende eeuw werden de Romeinse cijfers definitief vervangen.
    Ik was onder de indruk van de interessante parallel tussen dit verhaal en recente ontwikkelingen in softwaremeting 🙂
    Hetzelfde boek introduceerde de getallenreeks die we nu kennen als de Fibonacci-reeks, die was ontworpen om de groei van de populatie konijnen te modelleren op basis van enkele geïdealiseerde veronderstellingen. Het lijkt heel gepast dat deze schaal door de Agilisten wordt aangenomen!
    Charles Symons (COSMIC, natuurlijk)

    #3248
    Ian Alyss
    Deelnemer

    Hallo Charles,

    Interessante achtergrondinformatie. Ik hoop dat de agile principes minder nodig hebben dan 3 eeuwen om op te vangen. De populariteitsgroei van agile is absoluut minder dan de reguliere populatiegroei van konijnen.

    Ian

Bekijken 2 berichten - 1 door 2 (van 2 totaal)
  • Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te reageren.