Nesma homepage Forums Benchmarking Gebruikersinformatiemodel

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #9085
    David Sediq
    Participant

    Beste lezer,

    Momenteel zijn wij binnen de organisatie aan het worstelen met de term “gebruikersinformatiemodel”. In het boek “Definities en telrichtlijnen v2.2” kan ik niet een heel duidelijke definitie vinden en op het internet ook niet. Kan iemand mij uitleggen wat ik mij hierbij moet voorstellen.

    Mvg,

    David

    #9095
    EdwinvanGorp
    Participant

    De definitie van “gebruikersinformatiemodel” volgens de definities en telrichtlijnen voor de toepassing van functiepuntanalyse is “gegevensmodel dat de gegevensgroepen weergeeft zoals die door de gebruiker worden onderkend”. Daarmee wordt bedoeld een gegevensmodel dat overblijft nadat je een genormaliseerd gegevensmode (3NV) hebt gedenormaliseerd volgens de regels die in paragraaf 4.21 van de telrichtlijnen beschreven staan.

    #9171
    Frank Vogelezang
    Keymaster

    De term is juist andersom bedoeld, namelijk als het model zoals een gebruiker objecten, attributen, relaties en regels beschrijft die in de software vastgelegd moeten worden. Dit begint meestal met een globale objectbeschrijving. Om dit te kunnen implementeren in een relationele database is het nodig om de data te normaliseren tot minimaal de derde normaalvorm. Een gebruiker (zonder IT achtergrond) zal zijn informatiebehoefte in de regel in de eerste of tweede normaalvorm beschrijven.

    Functiepuntanalyse gaat uit van het gezichtspunt van de gebruiker. Dit geldt voor zowel functionaliteit als gegevens. Als voor het uitvoeren van een functiepuntanalyse een gegevensmodel in de derde normaalvorm wordt aangeboden, zal dit eerst moeten worden gedenormaliseerd, zoals Edwin heeft beschreven om te komen tot het niveau van een gebruikersinformatiemodel.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.